sunnuntai 30. marraskuuta 2008

Miksi ajoimme päin myrskyä!

Elokuun 5. päivän myrsky oli erittäin voimakas. Miksi merisäätiedot aamulla aikaisin ennustivat VAIN kovaa tuulta. Tämä painoi mieltä ja tietysti kipparin vastuulla on se ettei avomerelle mennä, silloin kun keli on vaikea.

Helsingin Sanomissa oli myöhemmin elokuussa juttu meteorologian tutkijasta, joka oli kiinnostunut myrskyistä ja erityisesti trombeista. Mehän satuimme vielä näkemään trombinkin kaiken muun ilon keskellä. Niinpä lähetin Pauli Jokiselle sähköpostia kokemastamme ja saimmekin mielenkiintoista tietoa.
Lainaukset suoraan Paulin tekstistä:
"Muistan, että tuon matalapaineen ennustaminen oli erittäin hankalaa. Vielä päivää ennen mallit olivat aivan sikin sokin. Enpä heti muista edellistä kertaa kun oli niin erilaisia mielipiteiltä eri malleilta ja vieläpä
samoilta malleilta perättäisissä ajoissa.
Myrskyvaroitus eteläisille merialueillekin annettiin muistaakseni hyvin
myöhään ja tällöinkin näytti siltä, että olisi "heikkoa" myrskyä 21-22 m/s.
Lopultahan mitattiin keskituuleksi Russarössä 27 m/s. Samanlainen tilanne oli vuosi sitten heinäkuun lopulla kun merialueille ennustettiin etelästä saapuvasta matalapaineesta tuulia 15-19 m/s välille. Lopulta mitattiin 23 m/s ja puuskissa 27 m/s.
Yksi selitys on voinut olla matalapaineen äkillinen syveneminen, jolloin ns. isallobaarinen tuulikomponentti (paineen muutoksesta johtuva) on saattanut voimistaa tuulia reippaasti odotettua enemmän. Olette olleet juuri okluusiorintaman läheisyydessä, jossa viereisessä kuvassa nähdään melko voimakasta tuulen kasautumista teidän alueelle, joka osaltaan on voinut selittää voimakkaat puuskat ja aaltojen kasvamisen.

Lisäksi alueella on ollut jonkin verran instabiiliutta, jolloin kehittynyt konvektio on saattanut hetkellisesti voimistaa laskuvirtausten myötä puuskia entisestään. Nämä edelliset puuska- algoritmit ei konvektiota ota huomioon."

Trombi oli tavallaaan viimeinen piste koko reissulla. Tuntui että se tästä nyt vielä puuttui. Tosin trombi meni kaukaa ja komeasti ohi ja sen jälkeen pahin keli alkoi. Kuvassa näkyy keskellä hiukan trombia.

Pauli Jokinen kirjoitti:"Jälleen hyvin mielenkiintoinen tilanne. Alla olevassa kuvassa on seuraavan päivän 06utc malliajo ja ennuste kolmeksi iltapäivällä. Teidän
eteläpuolella on ollut jonkin verran instabiiliutta, mutta melko vähän.
Taulukko alla näyttää jälleen alueelle jonkin verran tuulikonvergenssia, joka osaltaan voi selittää trombin syntyä. Tein malliluotauksen suurin piirtein sinne missä olitte ja siitä nähdään, että meren yllä on melko kylmää ilmaa, eli lämpötila (punainen) laskee nopeasti ylöspäin mentäessä. Lisäksi hieman yläpuolella on vähän CAPEA (lämpötilan ja valkoisen kaarevan viivan välille jäävä alue). CAPE kuvaa konvektion käytettävissä olevaa energiaa. Niinpä hyvin matalaa konvektiota on mahdollisesti kehittynyt ja alhaisten pilven alarajojen vallitessa ja tuulikonvergenssialueella on horisontaalinen pyörre todennäköisesti osunut tuohon nousuvirtaukseen kehittäen trombin. Se on siis ilmeisesti ollut heikko ja hyvin lyhytikäinen. Erikoista myös, että se on ollut niin kaukana rannikosta, yleensä vesipatsaat syntyy rannikon lähelle, jossa eri rosoisuudet ja rannikkokonvergenssi kehittää horisontaalisia pyörteitä helpommin."
Ammattimiehen kannanotto hiukan poisti syyllisyydentunnetta siitä että olin joutunut myrskyyn.

Opetukset tästä olivat:
1. Jos menet avomerelle, voi kovan tuulen varoituskin olla liikaa
2. Mene ajoissa suojasatamaan, ja pysy siellä kunnes on turvallista jatkaa
3. Hanki hyvä ajoankkuri ja testaa se etukäteen
4. Varmista että kaikki luukut (muös ankkuriboksi) ovat pysyvästi lukittavia
5. Kaikki mikä voi lentää sisällä pois kaapeista, myös lentää pois myrskyssä
6. Jos mahdollista, asenna VHF:n vedenpitävä luuri ulos
7. VHF on välttämätön varuste ja sitä pitää osata ja uskaltaa käyttää
8. Vene kestää paljon mutta älä ylikuormita sitä - voit joutua hengenvaaraan
9. Ihminen kestää kauan ja vielä vähän enemmän - pysy rauhallisena
10. Ota ajoissa yhteyttä viranomaisiin, jos vaara uhkaa - sitä varten he ovat
11. Kesälläkin nousee joskus myrsky jne.

Ei kommentteja: